AJAJ!

Hej igen! Längesedan sist. Har ju inte varit jätteflitig här på bloggen. Eftersom detta är en idrottsblogg har jag liksom inte haft något vettigt att skriva då jag knappt tränat sedan början av oktober. Anledningen har varit stora smärtor i ljumskarna och längst ned i magen då jag sprungit. Har kunnat köra lite träning i brant backe och smugit lite på rullskidor. Men någon vidare kvalitet har det ju inte varit tal om. Idag kom så domen från magnetröntgen. Och det var inte så glada besked:( Jag har nåt som kallas symfysit med kraftiga periartikulära benmärgsödem. En lättare översättning är ungefär inflammation i pubisbenet där både ljumskarnas muskler fäster upptill och en del av magmusklerna fäster nedtill. Därav smärtan i mina ljumskar och mage. På DENNA sida förklarar dom problemet väldigt bra. Råder inget tvivel om att det är det jag har. Åkomman förklaras bland annat som ”idrottsdödaren” och drabbar bland annat långdistanslöpare. Idrottsläkaren rekommenderar totalförbud för löpning hela våren. Och Vasaloppet tyckte han att jag kunde glömma. I alla fall som ett prestationsmål. Det finns mycket värre saker här i livet. Men just nu så känns det rätt tungt att behöva avstå från framförallt löpning hela våren. Nu blir det till att knapra inflammationshämmande, ställa in planerade pt och ledarpass och uppsöka sjukgymnast till att börja med. Men inom en snar framtid hoppas jag kunna skriva om fantastiska löprundor och mjölksyrapass igen.

SKAM DEN SOM GER SIG!!!:-)

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till AJAJ!

  1. carl wistedt skriver:

    Välkommen i klubben, tyvärr. Du är inte ensam kan jag säga. Vill du ha lite tips och råd släng iväg ett mess på Facebook. Har lite kontakter som jag kan rekommendera.

    Det är bara att bita i det sura äpplet, tyvärr. Allt som framkallar smärtan är bara att undvika. Men cykel, simning och crosstrainer funkar bra. Om det inte gör ont. Lätt, funktionell styrketräning också. Man skall undvika stötarna som löpningen ger. Själv körde jag kopiösa mängder crosstrainer. Tror det blev ca 600h under hela 2014. Det fina i kråksången är att man kan träna kondition. Man kan köra hårt. Bara det inte gör ont. Har skrivit lite på min blogg om det. Fick själv diagnosen för ca 1 år sedan. Är säkert på att man kan komma tillbaka mycket starkare om man tränar rätt under tiden man är skadad.

    Lycka till och hör av dig om du vill ha tips.

    Ps. Kolla på min jogg om du vill se hur jag tränade http://www.jogg.se/Traning/Tdbok.aspx?anvid=58762

  2. Eva-Lena Nilsson skriver:

    Detta klarar du bra.(Jag vet) Bara du har lite tålamod. Bondegatan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s